Wideorejestratory
Na drodze może się wiele zdarzyć. Wymuszenia pierwszeństwa, nadmierna prędkość, dziwne zachowania – to wszystko może doprowadzić do kolizji i groźnych w skutkach wypadków. Dlatego warto mieć dowód na to, co właściwie stało się na drodze, w czym pomoże kamera do samochodu.
Czym jest wideorejestrator?
Wideorejestrator samochodowy to nic innego, jak kamera samochodowa, która nagrywa to, co widzi w oku obiektywu. W sprzedaży dostępnych jest wiele różnego rodzaju takich sprzętów, w tym modele wideorejestratorów w lusterku, które nie wymagają instalowania dodatkowego urządzenia na szybie auta. Są też rejestratory jazdy z kamerą cofania, które mogą nagrywać nie tylko to, co przed maską samochodu, ale i za nim.
Podstawowym zadaniem, jakie ma spełnić rejestrator samochodowy jest nagrywanie tego, co dzieje się na drodze. Jeśli zdarzyłby się wypadek, to wówczas materiał video może posłużyć jako dowód w sprawie sądowej, przy ustalaniu winy czy dowodzeniu niewinności uczestników wypadku. Ważne więc, by jakość nagrania była na tyle dobra, by dowód ten był niepodważalny.
Czym się kierować, wybierając rejestrator?
Wielu kierowców zastanawia się, jaki wideorejestrator spełni wszystkie ich oczekiwania. Najpierw więc trzeba je określić i skonfrontować je z budżetem przeznaczonym na realizację takiego zakupu. Tani rejestrator jazdy może nagrywać obraz z niską jakością, a na nagraniach trudno będzie dostrzec istotne detale, na przykład numery rejestracyjne pojazdów. Dobrze by było, aby rejestrator tak zapisywał obraz, by takie szczegóły były możliwe do odczytania. Dlatego warto brać pod uwagę modele wykorzystujące kodeki video H.264, ale dopuszczalne są też MJPEG. Najnowsze wideorejestratory wykorzystują także nowszej generacji kodek H.265 (HEVC), który zapewnia bardziej wydajną kompresję obrazu. Przy tym sprawdzić należy parametr bitrate video, a im niższy on będzie, tym mocniejsza kompresja i lepsza jakość obrazu. Rozsądnym minimum będzie około 15 Mbps wśród wideorejestratorów. Jaki kupić, żeby być zadowolonym? Powoli standardem staje się poziom 20-25 Mbps lub wyższy.
Rozmiar i kształt kamery
Gabaryty sprzętu decydują o tym, czy można go założyć tak, by pozostawał niemal niewidoczny z zewnątrz. Montaż wideorejestratora powinien być bardzo prosty, ale nie jest to takie oczywiste, jak mogłoby się wydawać. Najlepiej sprawdzić to jeszcze przed zakupem, oglądając zestaw uchwytów. Zdecydowana większość dobrych kamer samochodowych jest mocowanych do szyby w pojeździe przez klasyczną przyssawkę z gumy. Są też mocowania przyklejane do szyby przy użyciu taśmy samoprzylepnej, gwarantującej pewność i stabilność montażu urządzenia. Kamera może być kwadratowa, okrągła czy prostokątna. Najmniej widoczne są te umieszczone w lusterkach wstecznych.
Sensor optyczny w rejestratorze
Przetwornik obrazu, nazywany matrycą lub sensorem optycznym, to jeden z najważniejszych podzespołów we właściwie każdym rejestratorze jazdy. Przetwarza on naturalny obraz rzeczywisty na postać cyfrową. Warto sprawdzić jakość sensora oraz jego parametry, ponieważ decydują one w dużej mierze o tym, jak obraz będzie wyglądał. Należy skontrolować natywną rozdzielczość podawaną w megapikselach, czułość sensora oraz fizyczną jego wielkość wyrażaną w ułamkach cali. Im większe matryce, tym lepiej, a minimalna rozsądna rozdzielczość to 2 Mpix.
Oko kamery – jaki obiektyw?
Rejestrator samochodowy nagrywa widziany obraz, który jest przekształcany z analogowego na cyfrowy przez matrycę, ale zanim dotrze on do niej, musi przejść jeszcze przez obiektyw. To on wpływa na efektywną jakość obrazu. Najlepiej szukać takich obiektywów, które są szklane i posiadają wielowarstwową przysłonę oznaczoną parametrem F/x.x z możliwie jak najmniejszą wartością, np. f /1.4. Takie wartości gwarantują, że kamerki samochodowe zapewnią dobry obraz nawet w przypadku nagrań nocnych. Będzie jaśniejszy i bardziej szczegółowy.
Liczy się też kąt widzenia obiektywu – im będzie większy, tym szerszy zakres przestrzeni przed pojazdem kamera będzie mogła objąć swoim okiem. Takie rozsądne minimum powinno wynosić około 120-140 stopni.
Jaką rozdzielczość wybrać?
Jakość materiału wideo pozyskiwanego dzięki rejestratorom jazdy jest bardzo ważna w kontekście wykorzystania ich jako dowód w sądzie. Nawet najlepsze wideorejestratory dostępne dziś na rynku nie zapewnią stuprocentowego zapisu najdrobniejszych detali na nagraniach, ale i tak kupujący powinni kierować się możliwie najlepszą jakością rejestrowanego obrazu.
Najłatwiej ocenić, czy jakość jest wystarczająca dla kierowcy, jeśli zobaczy się nagrania z kamery. Można też sięgnąć po ranking rejestratorów jazdy i skonfrontować ze sobą testowe filmy z kamer samochodowych.
Nie bez znaczenia są przy tym parametry wideorejestratorów, w tym:
- Rozdzielczość obrazu – standardem są rozdzielczości Full HD, odpowiadające 1920x1080 pikseli, ale można kupić również rejestratory z rozdzielczością Super Full HD, czyli 2304x1296 pikseli, albo rozdzielczością 2,5K, czyli 2560x1440 pikseli. Najlepsze są wideorejestratory z zapisem wideo w rozdzielczości 4K Ultra HD, tj. 3840x2160 pikseli.
- Prędkość klatkowa – co najmniej 30 klatek na sekundę,
Jak zasilić kamerę?
Kamera samochodowa może mieć swoje własne, niezależne zasilanie wewnętrzne – bateryjne lub kondensatorowe. Nie wymaga wtedy podłączania do źródła energii elektrycznej, ale minusem stosowania takiego rozwiązania jest ryzyko rozładowania baterii. Bateria jest wrażliwa na wahania temperatury, ale dzięki niej można nagrywać zdarzenia przed samochodem lub za nim nawet wtedy, gdy silnik jest wyłączony, np. na parkingu. Mniej wad ma kondensator, dlatego warto wybrać właśnie takie urządzenie.
Czytaj także:
Leave a Reply Cancel Reply