Sklep Stacjonarny: Wólczyńska 69/77 | Warszawa (Bielany)

Media społecznościowe a prywatność

Posted by      07/30/2020 08:38:48    Comments 0
Media społecznościowe a prywatność

Najnowsze dane Hootsuite z 2020 roku wskazują, że obecnie z mediów społecznościowych aktywnie korzysta aż 3,80 mld internautów, czyli blisko połowa światowej populacji. To o ponad 9 proc. więcej w stosunku do danych z początku 2019 roku. Najwięcej użytkowników ma platforma Facebook, która zgromadziła dotychczas 2,449 mld korzystających. YouTube ma 2 mld użytkowników, zaś komunikator WhatsApp znalazł się na najniższym stopniu podium z wynikiem 1,6 mld. Jak w sieci społecznościowej można skutecznie zadbać o swoją prywatność?

Media społecznościowe – definicja

Wiele mówi się o rozwoju mediów społecznościowych w Polsce i na świecie. Czym właściwie są media społecznościowe? Definicja słownikowa wskazuje, że to forma przekazywania informacji, która następuje za pośrednictwem stron bądź aplikacji funkcjonujących w sieci, w ramach społeczności kreowanych przez użytkowników tychże serwisów. Media społecznościowe z języka angielskiego są nazywane „Social Media”. W ich specyfice leży to, że aktywny udział w rozwoju portali biorą udział sami internauci. Serwisy społecznościowe mają podtrzymywać więzi rodzinne, społeczne, studenckie i inne. Pozwalają na wymianę informacji w różnej formie – tekstowej, ale i multimedialnej.

Użytkownicy udostępniają w sieci, właśnie w ramach mediów społecznościowych, swoje prywatne przemyślenia, opinie, dzielą się zdjęciami i filmikami z prywatnych archiwów. Takie materiały są dostępne dla szerokiej rzeszy internautów, a niekoniecznie tylko dla znajomych i przyjaciół. Można zapobiegać niekontrolowanemu wyciekowi prywatnych danych i informacji na temat danej osoby dzięki zadbaniu o prywatność w Internecie. Jak to zrobić?

Jak dbać o prywatność w sieci?

Istnieje wiele sposobów na to, by zadbać o prywatność w sieci, także przy korzystaniu z najpopularniejszych portali społecznościowych. Spis takich metod podajemy poniżej:

  • Ochrona danych osobowych – nie powinno się ich udostępniać nigdzie i nikomu, jeśli nie ma takiej absolutnej konieczności. Dotyczy to imienia i nazwiska, adresu, numeru telefonu czy adresu mailowego. Podawanie jednak fałszywych danych osobowych jest karalne. Przy rejestracji w popularnych serwisach społecznościowych wystarczy podać imię i nazwisko, albo wybrany pseudonim oraz adres mailowy, by stać się użytkownikiem.
  • Unikanie zapisywania poufnych danych w plikach na komputerze – to bardzo ważne, by kluczowe informacje, np. hasła do logowania w bankowości elektronicznej, nie były przechowywane w pamięci urządzenia.
  • Ochrona antywirusowa i antyszpiegowska – za pośrednictwem odpowiedniego programu komputerowego.
  • Ustawienia prywatności w social media – na przykład Facebook politykę prywatności prowadzi w taki sposób, by użytkownicy sami mogli określić komu i jakie dane udostępniają. Ten najpopularniejszy serwis społecznościowy ma obszerną sekcję ustawienia prywatności, gdzie użytkownik ustala, komu da wgląd do prywatnych zdjęć czy informacji.
  • Monitorowanie plików cookies – strony internetowe, w tym popularne serwisy społecznościowe, zbierają w plikach cookies liczne informacje. Zwykle nie są to poufne dane, ale użytkownik, który nie życzy sobie nawet tego, może zablokować zapisywanie plików cookies.

Na co zgadzamy się, akceptując politykę prywatności?

Wiemy już, jak dbać o prywatność w sieci, ale pora teraz na wyjaśnienie, czym właściwie jest polityka prywatności, na którą internauci nagminnie i bezrefleksyjnie wyrażają zgodę, kiedy wchodzą na strony różnych serwisów w tym tych społecznościowych lub zakładając swoje własne konta. Polityka prywatności określa, czy serwis gromadzi jakiekolwiek dane osobowe, czy stosuje mechanizm plików cookies i czy profiluje swoich odbiorców. Właściwie polityka prywatności serwisu jest dokumentem do spełnienia obowiązków informacyjnych, jakie wynikają dla właścicieli portali i stron WWW w związku z ustawą o ochronie danych osobowych, ustawą prawo telekomunikacyjne oraz rozporządzenia RODO.

Rodzaje mediów społecznościowych

Istnieje wiele różnego rodzajów mediów społecznościowych, które można wyróżnić, biorąc pod uwagę kilka kryteriów. Najpopularniejszy podział to ten ze względu na charakterystykę powiązań i kontaktów występujących pomiędzy członkami tworzącymi społeczność serwisów:

  • Portale towarzyskie, np. Facebook.
  • Zawodowe (profesjonalne) – GoldenLine, LinkedIn.
  • Publikacyjne – YouTube, Instagram.com.
  • Konsumenckie – Groupon.

To jednak tylko jedno z możliwych kryteriów podziału. Można też wymienić inne grupy serwisów pod względem zastosowanej budowy i struktury czy dominującej treści, np. na YouTube są to treści wideo, a na Instagramie głównie zdjęcia.

Portale społecznościowe – ranking popularności

Jakie są najpopularniejsze portale społecznościowe w Polsce, a jakie na świecie? Aż 2,449 mld użytkowników ma Facebook i to on zajmuje od lat pierwszą pozycję wśród najbardziej popularnych portali społecznościowych. Ranking tych serwisów w Polsce prezentuje się następująco:

  • YouTube – 92 proc. użytkowników wśród polskich internautów,
  • Facebook – 89 proc.,
  • FB Messenger – 72 proc.,
  • Instagram – 55 proc.,
  • Whatsapp – 45 proc.,
  • Twitter – 35 proc.,
  • Skype – 31 proc.
  • Snapchat – 29 proc.

W Polsce aktywnymi użytkownikami mediów społecznościowych jest 19 milionów osób, czyli połowa całkowitej populacji kraju. Monitoring mediów społecznościowych pokazuje, jak zmienia się rozkład liczby użytkowników poszczególnych serwisów.

Czy media społecznościowe muszą przestrzegać prawa krajowego?

Wszystkie serwisy społecznościowe muszą dostosowywać swoją działalność do wymogów wynikających z prawa krajowego czy z unijnego prawa konsumenckiego. Stopniowo wprowadzane są więc zmiany w warunkach świadczenia usług, czego świadomość powinni mieć ich użytkownicy.

Czy można usunąć swoje dane z Internetu?

Prywatność w Internecie jest bardzo ważną sprawą, zwłaszcza w obliczu zwiększonej aktywność cyber przestępców, którzy mogą ukraść tożsamość internauty i wykorzystać ją do swoich celów. Na pytanie o to, czy można usunąć swoje dane z Internetu, należy odpowiedzieć twierdząco, choć nie jest to proste. Należy usunąć lub zdezaktywować konta w sieciach społecznościowych, konta w sklepach online, a także usunąć dane osobowe z witryn gromadzenia danych, ze wszystkich stron Google i bezpośrednio ze stron internetowych. Do tego dochodzi usunięcie kont e-mail, wyczyszczenie historii przeglądarki, pamięci podręcznej i nie tylko. Zajmuje to trochę czasu, ale dzięki temu można niemal zniknąć z Internetu. Pozostaną tylko materiały zapisane przez inne osoby na swoich własnych komputerach.

Czytaj także:

Co to jest i jak działa keylogger?

Jak zabezpieczyć laptop przed inwigilacją?

Leave a Reply