Tajemniczy, czyli nie taki znowu zwykły klient

Posted by      09/20/2017 13:49:38    Comments 0
Tajemniczy, czyli nie taki znowu zwykły klient

Tajemniczy klient jest trochę jak… agent wywiadu. Działa w sposób tajny, ukryty pod pozorem kogoś zupełnie innego. W tym przypadku – po prostu konsumenta, który robi zwykłe, codzienne zakupy. Na czym dokładniej polega praca tajemniczego klienta? W jaki sposób i za pomocą jakich narzędzi realizuje swoje zawodowe zadania?

Tajemniczy klient - akcesoria


Praca tajemniczego klienta polega na wizycie w placówce handlowej (sklepie, salonie firmowym, każdym punkcie sprzedaży, branża nie ma znaczenia) i wcielenie się w rolę zwykłego klienta. No, może nie takiego zwykłego, bo dość wymagającego, niektórzy z pewnością określiliby go mianem uciążliwego. Chodzi o to, by tajemniczy klient sprawdził obsługę sklepu pod różnymi względami, w różnych sytuacjach, także tych trudnych i stresujących. Personel oczywiście nie wie o tym, że obsługiwany klient został przysłany przez przełożonego i że zostaje poddawany ocenie. Działania tajemniczego klienta są nakierowane na pozyskanie informacji o faktycznym poziomie obsługi klientów przez pracowników placówki.

Aby zostać tajemniczym klientem, należy odznaczać się naturalną wnikliwością i umiejętnością szczegółowej obserwacji otoczenia. Poza tym należy mieć dobrą pamięć wzrokową i zdolności do obiektywnej oceny sytuacji. Z pewnością przydaje się wiedza na temat psychologii zachowań i komunikacji niewerbalnej, które dostarczają nam bardziej wnikliwych informacji na temat nastawienia i podejścia pracowników do klientów.
Aby tajemniczy klient mógł właściwie wykonać swoją pracę, potrzebuje materiałów szkoleniowych, które wyjaśnią mu specyfikę danej branży, działania sklepu, tempa pracy, typowych problemów napotykanych przez pracowników itp. W takich materiałach znajdują się wszelkie szczegóły i wytyczne określające m.in. to, na jakie aspekty pracy obsługi tajemniczy klient powinien zwrócić uwagę. Ponadto tajemniczy klient otrzymuje dokumenty, gdzie w odpowiednich miejscach, krok po kroku zapisuje wszystko to, co uda mu się zaobserwować. Oczywiście już po opuszczeniu sklepu, inaczej mógłby zostać zidentyfikowany!

Tajemniczemu klientowi oprócz wymienionych wcześniej naturalnych oraz nabytych umiejętności obserwacji i zapamiętywania przydaje się także właściwy sprzęt rejestrujący. Chodzi przede wszystkim o dobrze zamaskowaną kamerę szpiegowską i dyktafony szpiegowskie. Bardzo przydatna jest kamera bezprzewodowa ukryta np. w guziku oraz dyktafon w pendrive zawieszony przy kluczach. Oba urządzenia z powodzeniem zarejestrują obraz (guzik) i dźwięk (pendrive) podczas dokonywania zakupu i rozmowy z kasjerem przy kasie. Wystarczy tylko wyciągając z kieszeni portfel, położyć klucze z pendrive na sklepowej ladzie i przedłużyć nieco rozmowę, zadając dodatkowe pytania np. o ofertę sklepu, możliwość zamawiania przez internet, warunki dostawy do domu.

Leave a Reply